^

szabályzat


ÁLTALÁNOS SZABÁLYZAT A(Z) UPDF VERSENYEIRE

Célja a minőségi és igényes versenyszervezés mellett, szakmai segítség nyújtása a versenyen részt vett egyesületek számára, melyet más táncversenysorozatokon is kamatoztatni tudnak. Egy fesztivál, ahol a mozgás szeretete, a tánc iránt táplált szenvedély és öröm hozza össze az embereket. A(z) UPDF igyekszik mindenki számára megteremteni azokat a feltételeket, melyek adottak egy igazán jó hangulatú, de mégis versenyorientált fesztivál megrendezéséhez. Szakemberek bevonásával szeretnénk segítséget nyújtani kezdő, illetve tapasztalt versenyzők részére egyaránt. Fontos számunkra, hogy valódi versenyhelyzetet teremtsünk azok számára, akik szeretnek küzdeni, és színvonalas produkciókkal megmérettetni magukat. A(z) UPDF versenye nyílt, mindenki számára elérhető, aki elfogadja a versenyszabályzatot, és a nevezési határidő lejáratáig beküldi jelentkezését.

I./A. NEVEZÉS

  1. A felkészítő tanárok, a nevezés leadásával egyidejűleg elfogadják a(z) UPDF versenyszabályzatát és tudomásul veszik, hogy minden versenyző a saját felelősségére versenyez.
  2. A versenyzők versenyzésre alkalmas egészségügyi állapotáért a szülők és a csapatvezetők felelősek. A versenygyakorlat Összeállításáért és azok nehézségi fokának megválasztásáért a csapatvezetők felelősek.
  3. A csoportvezetők a nevezésben leadott adatok valódiságáért felelnek. A versenyrendező szúrópróbaként jogosult a versenyzők adatait egyeztetni, az eredeti diákigazolvány vagy személyi igazolvány alapján.
  4. Egy versenyző azonos kategórián belül, azonos táncstílusban, azonos korcsoportban csak egy versenyszámmal indulhat. Önmagunk ellen nincs versenyzés.

A(z) UPDF versenyére nevezni a versenykiírásban szereplő határidő lejáratáig online lehet a www.updfhungary.hu honlapon. Nevezéseket kizárólag a nevezési díj befizetésével fogadunk el a versenykiírásban szereplő módon és határidő betartásával.
A benevezett koreográfiákat nevezési díj kötelezettség terheli, még abban az esetben is, ha a versenyen a produkció nem vesz részt.
A helyszínen nevezni és nevezési díjat fizetni NEM lehet.

I./B. EGYSÉGEK

  • Egyéni (1 fő)
  • Duó/trió (2-3 fő)
  • Csoport (4-10 fő)
  • Formáció (11 főtől)

I./C. IDŐTARTAM

  • Egyéni: 1:15 – 2:15 perc (+ -5 mp)
  • Duó/trió: 1:30 – 2:15 perc (+ -5 mp)
  • Csoport: 2:00 – 3:00 perc (+ -5 mp)
  • Formáció: 2:00 – 4:00 perc (+ -5 mp)
  • Free Performance: 3:00 – 5:00 perc (+ -5 mp)

I./D. KORCSOPORT

  • Manó 5-6 év
  • Mini: 7-9 év
  • Gyermek: 10-12 év
  • Junior: 13-14 év
  • Ifi: 15-16 év
  • Felnőtt : 17- évtől

  1. Szóló kategóriában a versenyző csak az életkorának megfelelő korcsoportban indulhat.
  2. Duó/Trió esetén a korcsoportot a legidősebb versenyző életkora határozza meg.
  3. Csoport és formáció esetén átlagéletkort veszünk figyelembe.

I./E. ÉLETKOR SZÁMÍTÁS

Az életkor számításánál az adott naptári évet vesszük figyelembe. Ha a versenyző az adott évben betölti a 13. életévet, abban az esetben már “junior” kategóriában kell indulnia. (pl. a versenyző aug. 4.-én tölti be a 13. évet, abban az esetben a jún. 22.-i versenyen már “junior” kategóriában kell versenyeznie!)

Amennyiben a felkészítő is szerepel egy formációban, abban az esetben automatikusan felnőtt korcsoportba sorolandó!

I./F. BESOROLÁS (csak szóló koreográfiák esetén)

Dance Show, Open kategóriákban az edző dönti el, hogy a versenyzőt melyik kategóriába kívánja nevezni

Figyelem! Modern, Kortárs, Karibi-latin kategóriákban nincs A-B kategória!


"A" kategóriába a rutinos, már eredményesebb versenyzőket nevezzétek.

"B" kategóriába pedig azokat, akik még nem régóta versenyeznek, nem annyira tapasztaltak.


Acro Dance Kategóriában az "A" és "B" kategória


„A” kategória:


Minden akrobatikus elem engedélyezett ebben a kategóriában, a versenyző akár több akrobatikus sort is használhat a koreográfiában. A maximálisan összeköthető akrobatikus elemek száma: 4 (pl. rundel-flikk-flikk-zsugorszaltó). Kötelező minimum egy akrobatikus sor bemutatása. Hiányzó akrobatikus sor esetén főbírói levonás jár!


Figyelem! "A" kategóriában amennyiben az akrobatikus sorban legalább egy nagy repülésű elemet mutat be a versenyző +0,3 főbírói bónusz pontot kap!

Nagy repülésű akrobatikus elemek: szaltók előre vagy hátra, szuplék, bicskaszaltó, csavart szaltók

Amennyiben az akrobatikus sor nem tartalmaz nagy repülésű elemet, nincs levonás, de bónusz pontot sem kap a versenyző!



„B” kategória:


Ebben a kategóriában tilos nagy repülő frázisú akrobatikus elemet bemutatni (pl. forverc, forverc ülésbe, szaltók, szuplék, stb.). Egyedül az arábel engedélyezett.


Engedélyezett akrobatikus elemek pl.: bógnik, átfordulások, támlák, flikk, arábel.

Tiltott elem bemutatása esetén a főbírói levonás -1,0 pont

Figyelem! Akrobatikus sorban maximálisan 3 elem mutatható be (pl. rundel-flikk-flikk)!

II. A KOREOGRÁFIÁRA VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

  1. A(z) UPDF versenyein elvárt a táncversenyhez illő koreográfia, viselkedés, a jóízlést nem sértő fellépő ruha.
  2. A színpadon egyszerre kell, hogy jelen legyen a koreográfiában szereplő összes táncos. A koreográfia teljes időtartama alatt a csapat illetve formáció összes tagjának a színpadon kell tartózkodnia! (A koreográfia bemutatása alatt a kijelölt területet nem lehet elhagyni! Minden táncos szerves részét képezze a koreográfiának!)

III. AKROBATIKA MEGHATÁROZÁSA

III./A. KIS AKROBATIKA

Kis akrobatikának nevezzük a következő elemeket és ezek variációit: gyertya, híd, fejenállás, kézenállás, cigánykerék, vállon- és kézen átfordulás, tarkóbillenő, kézbillenő, előre- és hátra bógni, rundel.
Nem minősülnek akrobatikának a táncos ugrások és emelések, és a társ segítségével végrehajtott akrobatikus dobások sem!

III./B. NAGY AKROBATIKA

Nagy akrobatika alatt értjük azokat az elemeket és ezek variációit, amikor a test nem ér hozzá a földhöz, szabad átfordulások: dobott cigánykerék, dobott előre bógni, flikk, arábel, forverc, szaltó.
Nem minősülnek akrobatikának a táncos ugrások, emelések és a társ segítségével végrehajtott akrobatikus dobások sem!

III./C. ACRO DANCE KATEGÓRIA

„A” kategória:


Minden akrobatikus elem engedélyezett ebben a kategóriában, a versenyző akár több akrobatikus sort is használhat a koreográfiában. A maximálisan összeköthető akrobatikus elemek száma: 4 (pl. Rundel-flikk-flikk-zsugorszaltó). Kötelező legalább egy akrobatikus sor bemutatása. Hiányzó akrobatikus sor esetén főbírói levonás jár!

Figyelem! "A" kategóriában amennyiben az akrobatikus sorban legalább egy nagy repülésű elemet mutat be a versenyző +0,3 főbírói bónusz pontot kap!
Nagy repülésű akrobatikus elemek: szaltók előre vagy hátra, szuplék, bicskaszaltó, csavart szaltók


Amennyiben az akrobatikus sor nem tartalmaz nagy repülésű elemet, nincs levonás, de bónusz pontot sem kap a versenyző!


„B” kategória:


Ebben a kategóriában tilos nagy repülő frázisú akrobatikus elemet bemutatni. (pl. forverc, forverc ülésben, szaltók, japán szaltó, suplék, stb.)
Engedélyezett akrobatikus elemek pl.: bógnik, átfordulások, támlák, flikk, arábel.

Figyelem! Akrobatikus sorban maximálisan 3 elem mutatható be, (pl. rundel-flikk-flikk) de nem kötelező!


Tiltott elem bemutatása esetén a főbírói levonás -1,0 pont

IV. EMELÉS DEFINÍCIÓJA

Emelésnek minősül, ha az adott egység tagjai, ugyanazon egység, egy vagy több tagját felemelik vállmagasságig, vagy magasabbra, pontos formációt mutatva. Az emelés a versenyzők bármely kombinációjából állhat. Különböző alakú emeléseket, különböző formációban lehet végrehajtani, egyszerre, vagy egy időperióduson belül (folytatólagosan).

V. EGYÜTTMŰKÖDÉS, PARTNERKAPCSOLAT

Minden olyan partnerkapcsolatot és emelést ide sorolunk, amely nem a tartó ember vállvonala alatt van.

VI. ZENE LEADÁSA

A versenyzenéket a megküldött rajtlistában található rajtszámra kell átnevezni és pendriveon kell hozni a versenyre!

VII. DÍSZLET, KELLÉK

  • Díszlet és kellék használata minden kategóriában engedélyezett! Kivéve a modern kategóriát, ahol csak kellék használata engedélyezett.
  • Kortárs kategóriában tilos a kellék és a díszlet használata
  • Fontos, hogy a használt kellékek és díszletek kapcsolódjanak a bemutatott koreográfia jellegéhez, és szerves részét képezzék a koreográfiának is!
  • Mind a kelléknek, mind a díszletnek valamilyen funkcióval kell rendelkeznie, ne csak díszletelemként használják a versenyzők!

VIII. SZÍNPAD, BACKSTAGE, LIHEGŐ

VIII./A. SZÍNPAD

A tánctér minimum 10x10m, maximum 12x12 méter, melyet balett szőnyeggel borítunk. Acro dance kategóriában speciális tatami szőnyeggel borítjuk a színpadot!

VIII./B. BACKSTAGE

A színpad mögött található elkülönített, felkészülő terület. Ide csak a versenyzők és a felkészítői pass-al rendelkező koreográfusok, felkészítők léphetnek be!
Ide a versenyzők, a színpadra lépés előtt 10 koreográfiával jöhetnek be, melynek lebonyolításában a szervezők rendelkezésre állnak! (Ezt megelőző melegítés a csarnokban kijelölt helyeken végezhető!)

VIII/C. LIHEGŐ

A színpad oldalán elhelyezett box, ahol a versenyzők a produkciójuk bemutatása után helyet foglalhatnak, felkészítőjükkel együtt. Más nem tartózkodhat a lihegőben!
A felkészítő a koreográfia bemutatása alatt NEM tartózkodhat a lihegőben!
A versenyzők pontszámát a lihegőben elhelyezett TV-n tesszük közzé. A pontszám megtekintése után a lihegőt el kell hagyni.

IX. A VERSENY MENETÉRE VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

IX/A. REGISZTRÁCIÓ

A verseny ideje alatt folyamatos. Minden versenyzőt belépéskor név szerint regisztrálni kell, lehetőleg az egy csapathoz tartozókat egyszerre. A regisztrációnak a színpadra lépés előtt legalább 2 órával előbb meg kell történnie.

A regisztráció a csapatvezetők felügyeletével zajlik. A tanárok regisztrációja és beléptetése papír alapú dokumentum szerint történik. A nevezés leadásával egyidejűleg a felkészítőknek az összesítő névsort el kell küldeniük, mely alapján a regisztrációt végezzük. A felkészítő tanárok belépésnél pass kártyát kapnak, mellyel beléphetnek a backstage-be és a lihegőbe. Egyesületenként 2 kártyát tudunk biztosítani.

IX/B. BELÉPŐJEGY

A kísérőknek a helyszínen belépőjegyet kell váltani. (Elővételre nincs lehetőség!) A belépőjegy mértékét az aktuális versenykiírás tartalmazza. Nézők nem léphetnek be a melegítő területre, backstage-be és a lihegőbe.

IX/C. ÖLTÖZŐK

A sportcsarnok adottságai nem teszik lehetővé minden csoport részére a külön öltözőt, így a versenyrendező sem. Versenyeinken többnyire közös öltözők állnak a rendelkezésre.
Az őrizetlenül hagyott holmikért felelősséget nem tudunk vállalni. Az öltözők rendjéért, a bútorokért és berendezési tárgyakért a csoportvezető felel, valamint a bennük okozott kárért anyagi felelősséggel tartozik.
Kérjük a csapatokat és versenyzőket, hogy a saját szereplésüket követően, az eredményhirdetés után hagyják el az öltözőket, hogy más csoportok is át tudjanak öltözni!

IX/D. ORVOSI FELÜGYELET

Bármely olyan sérülésért, ami a produkció bemutatása közben, vagy az azt megelőző bemelegítés, gyakorlás közben történik, a(z) UPDF és a szervezők felelősséget nem vállalnak.

Orvosi felügyelet a verseny időtartama alatt biztosított.

IX/E. SZÍNPADPRÓBA

A versenyprogram nem teszi lehetővé a színpadpróbát. Színpadbejárásra a verseny megkezdése előtt reggel van lehetőség a kapunyitástól a verseny kezdetéig, illetve az ebédszünetben!

X. A VERSENY MENETE

  1. A nevezések alapján versenyprogram készül.
  2. A tervezett rajtlistát a verseny előtt e-mailben elküldjük a tánciskolák részére.
  3. A végleges rajtlista kiküldését követően módosításra már nincs lehetőség!
  4. A versenyző köteles követni a verseny menetét és időben, a saját produkciója előtt legalább 10 koreográfiával a backstage-ben megjelenni.
  5. A versenyző(k) köteles(ek) a felkonferálástól számított 5 másodpercen belül a színpadon megjelenni.
  6. Amennyiben egy kategórián belül több mint 15 induló van, a szervező joga, hogy eldöntse, elődöntőt tart-e.
  7. A backstage-ben szülő nem tartózkodhat.
  8. Sportszerű viselkedést, és a versenytársaink iránti tiszteletet elvárjuk.

X./A. DÍJAZÁS

  • A(z) UPDF versenyén az első 3 helyezett egyedi serlegdíjazásban részesül, továbbá szponzori különdíjak átadására is sor kerül. 1-6 helyezett oklevéldíjazásban részesül.
  • A versenyt legeredményesebben záró egyesület vándor trófeát kap, mely mindig az adott verseny legsikeresebb egyesületénél talál gazdára.

X./B. EREDMÉNYHIRDETÉS

  • Az eredményhirdetés megkezdése előtt kérjük a versenyzőket, hogy a backstage-ben gyülekezzenek.
  • Az eredményhirdetésen a versenyzőknek fellépő ruhában kell megjelenniük. Csoport és formáció esetén 2 képviselőt kell kijelölni a díjak átvételére.
  • Az eredményhirdetés végén különdíjak átadására kerül sor.
  • A különdíjjal kitüntetett versenyzők a díjak ünnepélyes átadásáig kötelesek a színpadon tartózkodni, a többi versenyzővel együtt, ellenkező esetben a díjat elveszítik. Az eredményhirdetésen minden kategória első 6 helyezettje kerül kiszólításra!
  • Az eredményhirdetés pontos menetét a műsorvezető kontrollálja.

X./C. JEGYZŐKÖNYV

A verseny teljes jegyzőkönyvét (pontozását) a versenyt követő héten mindenkinek elküldjük.

XI. PONTSZÁM KÖZZÉTÉTELE

A versenykoreográfia bemutatása után a lihegőben elhelyezett TV-n megtekinthetik a koreográfia pontszámait. (pl. Nagy Sára: E:7,9, A:8,2 D:8,0 Total: 24,1)


A soron következő versenyző csak a pontszám közzététele után léphet színpadra.


Magyarázat:


  • E (Execution) = kiviteli pontszám
  • A (Artistic) = művészihatás pontszám
  • D = főbírói pontszám
  • Total = végpontszám

XI./A. PONTSZÁMÍTÁS

  • 3 technika, és 3 művészihatás bíró esetén az alsó és felső pontszámok kiesnek, és a bent maradó pontszámot kapja a versenyző. (pl. 7,2 7,6 7,9)
    Bent maradó pontszám: 7,6
  • 4 technika és 4 művészihatás bíró esetén szintén kiesik az alsó és a felső pontszám, és a 2 bent maradó pontszám átlagát kapja a versenyző. (6,4 6,9 7,2 7,8)
    Bent maradó pontszám: 7,05 (a két bent maradó pontszám átlaga)

A végpontszám a technika, művészihatás és főbírói pontszámból adódik össze!


Minden versenyzőnek kötelező az eredményhirdetést végigvárni, aminek betartásáért a csoportvezető felelősséggel tartozik versenytársai és a szervezők felé.

XII. BÍRÓK

Technikai és Művészihatás bírók: A szervezők által felkért és vizsgáztatott szakemberek (5-7 fő panelenként). A bíróknak a versenyt megelőző meetingeken, képzéseken, és pontozásos gyakorláson kötelező részt venniük. A bírók felelősséget vállalnak pontszámaikért, melyet meg is kell tudni indokolniuk. Minden bírónak a lehető legjobb pontszámot kell megadnia az adott koreográfiára.

XII./A. FŐBÍRÓ

  • Lejegyzeteli a látott koreográfiákat és kontrol technikai és művészihatás pontszámot ad.
  • A Technikai szabályzat alapján ellenőrzi a bírók munkáját.
  • A szabályzatban feltüntetett levonásokat alkalmazza szükség esetén (lásd. Pontlevonások).
  • Logikai szempontból ellenőrzi a technikai és művészihatás pontszámokat, amennyiben egy bírók pontszámánál 1,0 pontos vagy nagyobb eltérés van, esetleges hazapontozást észlel módosíthatja a pontszámot.
  • Publikálja a pontszámokat.
  • Főbírói pontszámot ad.
  • Kiküldi a pontszámot a Led tv-re.

XIII. ÉRTÉKELÉS

  • Az eredményhirdetés után a rendezvény szervezői által meghatározott időpontban, amennyiben az idő engedi, a csapatoknak lehetőségük van, hogy találkozzanak a bírókkal, és értékelést kapjanak versenyszámaikról.
  • Egy egyesületből egy képviselő vehet részt ezen az értékelésen. Az értékelésen való részvételt a regisztrációnál kell jelezni!

XIV. KOREOGRÁFIA MEGISMÉTLÉSE

Újratáncolási lehetőség csak a zsűri döntése alapján lehetséges nagyon indokolt esetben, amennyiben a hiba a szervezőket terheli, illetve ha az egyesület vezetője kérelmezi a főbírónál, az újrakezdést megindokolva. (lásd. Különleges események)

XV. PONTOZÁS

A bírói panel összetétele:


  • Főbíró
  • Technikai bíró (3-4 fő)
  • Művészihatás bíró (3-4 fő)

XV./A. TECHNIKA

Minden mozdulatot maximális precizitással, hibátlanul kell végrehajtani. A technikai pontozás negatív, tehát amikor a versenyző színpadra lép, 10 pontja van, és a technikai hibák mértékéhez képest, a bíró levonásokat alkalmaz.


A technikai bíró az alábbi összetevő technikai kivitelezését értékeli:


  • A: tánctartalom
  • B: átvezetése
  • C: emelések, partnerkapcsolatok, együttműködések
  • D: forgások, ugrások, akrobatikus elemek
  • E: szinkronitás

Maximálisan kapható pontszám: 10 pont bírónként.

XV./B. MŰVÉSZIHATÁS

5 részpontszámra oszlik:


  • Zene és zeneiség: A jó zeneválasztás megalapozza a koreográfia felépítését, tempóját és témáját, ez segíti és kihangsúlyozza az előadást. A jó zene sugallja a teljes koreográfiát, és hozzájárul a kivitelezés stílusához és minőségéhez, valamint a versenyző kifejezésmódjához. A versenyzőknek értelmezniük kell a zenét, és nem csak a ritmusát, sebességét, valamint időzítését, hanem a zene áramlását, jelentését, intenzitását és szenvedélyt is demonstrálniuk kell az egész testükkel.
  • Tánctartalom: A koreográfia során felismerhető AMP sorozatokat (8 ütemeket) kell bemutatni. A mozdulatoknak pontosan tükrözniük kell a megfelelő stílusjegyeket, és jellegzetességeit. Ebben a faktorban a bírók a 8 ütem belüli komplexitást is vizsgálják.
  • Átvezetések: Az átvezetések tartalomba tartoznak a kötések, emelések, partnerkapcsolatok és együttműködések. Ezen mozdulatoknak növelniük kell a koreográfia értékét, melyeket megfelelő technikával, megfelelő minőségben szükségtelen szünetek nélkül kell végrehajtani. Ebben a faktorban a bírók értékelik az átvezetések komplexitását, folyamatosságát.
  • Területhasználat, térformák: Ezen kritérium szerint a művészihatás bírók a versenyterület hatékony használatát, a mozdulatok gyakorlatban történő elhelyezését és elosztását, valamint páros, trió, csapat és formáció kategóriákban a térforma váltásokat is vizsgálja.
  • Művésziesség (eredetiség, kreativitás, kifejezésmód): A versenyzők olyan képessége, amellyel a jól felépített koreográfiát művészi előadássá alakítják át úgy, hogy nemükhöz és korcsoportjukhoz illő, magas szintű mozdulatokkal tudják kifejezni önmagukat.

Maximálisan kapható pontszám: 10 pont bírónként.

XV./C. PONTLEVONÁS

Pontlevonást a főbíró alkalmazhat, az alábbi esetekben:


  • időhatár túllépése esetén: -0,5
  • ruházati hiba esetén a jóízlést sértő fellépő ruha, illetlen viselkedés a színpadon (nem táncversenyhez illő): -0,5
  • versenyterületről kilépése esetén, alkalmanként: -0,2
  • korosztálynak nem megfelelő koreográfia, illetve nem megfelelő előadásmód esetén: -1,0
  • modern kategóriában díszlet használat esetén: -1,0
  • kortárs kategóriában díszlet és kellék használat esetén: -1,0
  • több akrobatika a megengedettnél: -0,5 (további túllépés esetén -0,2)
  • tánctér szennyezése esetén: -0,5
  • tiltott elem esetén: -1,0 alkalmanként (további tiltott elem esetén -0,5 )
  • hiányzó akrobatikus sor: -1,0 (Acro Dance A-kategóriában)
  • újrakezdés esetén: -1,0
  • Karibi-Latin, mazsorett túlzott akrobatika: -1,0

A levonások a végpontszámból vonódnak le!

XVI. KÜLÖNLEGES ESEMÉNYEK

  • Rossz zene indul el a versenyzőnek.
  • Lejátszás közben technikai hiba által megszakad a zene.
  • Bármilyen idegen tárgy megzavarja a színpadi produkciót (pl. begurul egy labda, berepül egy madár).
  • A versenyző elfelejti a koreográfiát, és lefut a színpadról: ebben az esetben a koreográfiát megismételheti, de az újrakezdésért levonást kap (XV/C. Pontlevonások).

XVII. KATEGÓRIÁK

XVII./A. KORTÁRS

Invenciózus mozgásforma, mely különféle klasszikus alappal rendelkező stílust foglal magában. Ezeket mezítláb adják elő, és a balettől eltérően inkább a talajhoz kötöttség érzetét adja, mintsem a lebegését. A kortárs tánc szinte bármi lehet. Mezítláb, spicc cipőben vagy akár zokniban is elő lehet adni a színpadon.


Zenére vagy hangokkal, illetve azok nélkül is előadható, esetleg semmit nem lehet hallani, csak a táncosok számolását vagy lélegzetvételét. Ez a kategória magában foglalja az új amerikai Commmercial kortárs stílusokat, melyeket Mia Michaels, Sonya Tayeh és Erica Sobol munkáiban láthatunk.


  • Akrobatika: Nem engedélyezett!
  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Nem engedélyezettek!
  • Díszlethasználat TILOS!

EGYSÉGEK: Figyelem! Ebben a kategóriában nincs manó és mini korcsoport!

XVII./B. DANCE SHOW

  • A Dance Show tánc legtágabb értelemben véve alapulhat bármely táncstílus technikáján.
  • A táncos személyes előadásmódjának egyértelműnek kell lennie ezen kategóriák vagy stílusok használatakor.
  • Minden Dance Show előadásnak egy koncepción, történeten, témán vagy ötleten kell alapulnia, melyet a hivatalos nevezési lapon címmel kell feltüntetni. A koncepciónak, történetnek, témának vagy ötletnek teljesen érthetőnek kell lennie és olyan táncmozdulatokkal kell kifejezni, melyek ragaszkodnak a bemutatott darabhoz, kreatívak, ötletesek és eredetiek.
  • Nem dominálhatnak más kategóriákra jellemző stílusjegyek, melyeknek saját kategóriájuk van. (pl. modern tánc, open koreográfiák) Ezeket a koreográfiákat a saját stílusjegyének megfelelő kategóriába kell nevezni. A koreográfia legyen show-szerű, ne egyszerűen egy modern tánc, balett vagy RG gyakorlat!
  • Az alkalmazott tánctechnikának egyértelműen láthatónak és tisztán előadottnak kell lennie.
  • Fontos, hogy a választott zene a koreográfia, és a tánc stílusjegyei egy egységet képezzenek.

  • Akrobatika: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint. Az akrobatikus mozdulatokat a show kritériumai szerint értékelik, sosem dominálhatnak és harmióniában kell állniuk a témával. Ha egy előadásban csak modern, gimnasztikai elemek vannak, vagy RG jellegű a koreográfia, az magával vonja a pontszám jelentős csökkenését a művészi pontszámban.
  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Akrobatikus elemek: Duó, trió, csapat, formáció kategóriákban az elemek bemutathatók egyszerre, egymás után, vagy külön is. Maximális bemutatható akrobatikus elemek száma 3. Ha egy arábelt a versenyzők közvetlenül egymás után ugranak meg, az 1 akrobatikus elemnek számít, de ha a csapat tagjai közül valaki ebben a sorozatban pl. forvercet ugrik, akkor már 2 akrobatikus elemnek minősül. Akrobatikus elemek kötésben nem mutathatóak be (pl. rundel-flikk, cigánykerék-flikk stb.), tehát az akrobatikus elemeket csak izoláltan lehet bemutatni. Több akrobatikus elem bemutatása esetén pontlevonás jár (lásd: Pontlevonások).
  • Díszlethasználat engedélyezett!

XVII./C. KARIBI-LATIN

Latin táncok: samba, cha-cha-cha, paso-doble, jive
Karibi táncok: salsa, bachata, merengue


Az itt induló koreográfiák is lehetnek show szerűek, lehet storyja, mondanivalója, de a fent említett stílusokat túlnyomó többségben tartalmaznia kell, vagy azok variációt tartalmaznia kell a koreográfiának. Fontos a karibi-latin stílusok pontos technikai végrehajtása.
Zenében lehet más zenét is használni, de itt is fontos, hogy az arányok az adott stílust képviseljék.


Egyéniben ebben a kategóriában nincs A-B kategória!


  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat engedélyezett!
  • Akrobatikus elemek: Duó, trió, csapat, formáció kategóriákban az elemek bemutathatók egyszerre, egymás után, vagy külön is. Maximálisan bemutatható akrobatikus elemek száma nincs korlátozva, de nem dominálhat az akrobatikus jelleg! Túlzott akrobatikus elem bemutatása esetén pontlevonás jár (lásd: Pontlevonások).

XVII./D. HIP HOP (Urban Dance)

Az Urban tánc stílusból kiindulva a koreográfia különféle hip hop táncstílusokat tartalmazhat. A választott stílusok legyenek tisztán eltáncolva és a bírók az adott stílus technikai szintjét is vizsgálják.


A meglévő koreográfiákból inspirációt lehet meríteni, de nem szabad másolni az eredeti koreográfiákat.


Fontos a stílus és a muzikalitás.


Autentikus táncstílusok jelenjenek meg a koreográfiákban, melyeknek magasabb technikai szintjének jól eltáncolása emeli a technikai pontszámát a produkciónak.


Duók, csapatok, formációk esetében jó ha a versenyzők közel azonos tudásszinten vannak. Ezen egységeknél fontosak a kreatív átvezetések, térformák és a szintezettség használata is. A koreográfia legyen felépített és logikus.


  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat és színpadi kellékek nem engedélyezettek!
  • Akrobatikus elemek: Duó, trió, csapat, formáció kategóriákban az elemek bemutathatók egyszerre, egymás után, vagy külön is. Maximálisan bemutatható akrobatikus elemek száma nincs korlátozva, de nem dominálhat az akrobatikus jelleg! Túlzott akrobatikus elem bemutatása esetén pontlevonás jár (lásd: Pontlevonások).

XVII./E. MODERN

  • Ez a kategória tartalmazza a sokrétű, több irányzatot felölelő mozgáskultúrát. Kötelező a modern technikák valamelyikét használni: Graham, Limón, Horton, Metox, Cunningham stb.
  • Fontos a stílusra jellemző technika, érzelemvilág és előadásmód és stílusos öltözet és zeneválasztás.
  • Ebbe a kategóriába tartoznak az Art jazz, Lyrical és a modern jazz alapú koreográfiák is.
  • Kötöttségmentes mozdulatmenet, release/feszesség egyensúlya, a testközpontból indított mozdulatok fontossága, kontrakciók…

  • Akrobatika nem engedélyezett!
  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat TILOS!

EGYSÉGEK: Figyelem! Ebben a kategóriában nincs “Manó és Mini” korcsoport!

XVII./F. ACRO DANCE

  • Az ide sorolható koreográfiák tartalmazzák a torna által ismert akrobatikus elemeket, melyeket táncos koreográfiával ötvözve kell bemutatnia a versenyzőknek.
  • A show szerű jellegű koreográfiákban az akrobatikus elemeket folyamatosan beépítve kell bemutatni.
  • Az akrobatikus elemek nem darabolhatják fel a koreográfia gördülékenységét.
  • Az elemek ne különálló mozdulatokat képezzenek, hanem szerves részét alkossák a táncos koreográfiának.
  • Engedélyezettek az akrobatikus és aerobikos elemek, gimnasztikus ugrások, lazasági elemek és forgások. Erőelemek is engedélyezettek, de nem dominálhatnak a produkcióban.
  • A versenyzőknek egyszerre kell megmutatniuk akrobatikus tudásukat, lazaságukat, és tánctudásukat egy egységes koreográfián belül.
  • Táncverseny lévén nem dominálhat az akrobatikus jelleg.
  • A kategóriában minden táncstílus használható, akár lírai jellegű koreográfiák is.
  • Az egyéni versenyzőknél “A” és “B” kategóriába nevezhetik a felkészítők a versenyzőket.
  • Duók, csapatok, formációk esetén a versenyzőknek legalább 4 elemet egyszerre, egy időben kell bemutatniuk.

„A” kategória:

Minden akrobatikus elem engedélyezett ebben a kategóriában, a versenyző akár több akrobatikus sort is használhat a koreográfiában. A maximálisan összeköthető akrobatikus elemek száma: 4 (pl. Rundel-flikk-flikk-zsugorszaltó). Kötelező legalább 1 akrobatikus sor bemutatása. Akrobatikus sor hiány esetén főbírói levonás jár!


Figyelem! "A" kategóriában amennyiben az akrobatikus sorban legalább egy nagy repülésű elemet mutat be a versenyző +0,3 főbírói bónusz pontot kap.


Nagy repülésű akrobatikus elemek: szaltók, szuplék, csavart szaltók.

Amennyiben az akrobatikus sor nem tartalmaz nagy repülésű elemet, nincs levonás, de bónusz pontot sem kap a versenyző!


„B” kategória:

Ebben a kategóriában tilos nagy repülő frázisú akrobatikus elemet bemutatni. (pl. forverc, forverc ülésben, szaltók, japán szaltó, suplék, stb.)


Engedélyezett akrobatikus elemek pl.: arábel, bógnik, átfordulások, támlák, flikk, Amennyiben a versenyző mégis tiltott elemet mutat be az főbírói levonással jár!


Tiltott elem bemutatása esetén a főbírói levonás -1,0 pont


Figyelem! Akrobatikus sorban maximálisan 3 elem mutatható be, (pl. rundel-flikk-flikk) de nem kötelező!


  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat engedélyezett!

XVII./G. OPEN

  • Ide tartoznak azok a táncstílusok, melyek más kategóriába nem sorolhatók (nincs saját kategóriájuk), vagy más táncfajtába sorolt táncok egyvelegéből állnak (pl. rocky, sztepp, mazsorett, hastánc, latin táncok).
  • Olyan koreográfiák, melyek ezen feltételeknek nem felelnek meg, mert egyértelműen más kategória stílusjegyeit tartalmazza, a művészi hatás pontszámban alacsonyabb értéket kapnak.
  • Célunk, hogy védjük a valóban ide illő produkciókat.

  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat engedélyezett!
  • Maximálisan bemutatható akrobatikus elemek száma: 3.
  • Akrobatikus elemek: Duó, trió, csapat, formáció kategóriákban az elemek bemutathatók egyszerre, egymás után, vagy külön is. Maximálisan bemutatható akrobatikus elemek száma: 3. Ha egy arábelt a versenyzők közvetlenül egymás után ugranak meg, az 1 akrobatikus elemnek számít, de ha a csapat tagjai közül valaki ebben a sorozatban pl. forvercet ugrik, akkor már 2 akrobatikus elemnek minősül. Akrobatikus elemek kötésben nem mutathatóak be (pl. rundel-flikk, cigánykerék-flikk stb.), tehát az akrobatikus elemeket csak izoláltan lehet bemutatni. Több akrobatikus elem bemutatása esetén pontlevonás jár (lásd: Pontlevonások).

XVII./H. MAZSORETT

Mazsorett pom-pommal:

A koreográfia alatt kötelező a pom-pom használata, amit folyamatos használatban kell tartania a táncosnak. Le lehet tenni, de a koreográfia nagy százalékában dominálnia kell a pom-pomnak. A koreográfiák lehetnek show szerűek és a díszlethasználat is megengedett


Mazsorett bottal / Twirling:

Ebben a kategóriában kötelező minimum egy bot használata. Mazsorettbot technikákat tartalmaznia kell a koreográfiának. (dobások, forgatások vízszintes, és függőleges szinten) Baton-twiling technika (testen való átforgatások) A koreográfiák lehetnek show szerűek és a díszlethasználat is megengedett


  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat engedélyezett!
  • Akrobatikus elemek: Akrobatikus elemek engedélyezettek, de nem dominálhat a koreográfiában az akrobatikus jelleg. Túlzott akrobatikus elemek bemutatása esetén főbírói levonás jár.

XVII/I. FREE PERFORMANCE

  • Egy show szerű koreográfia, mely témával, vagy történettel rendelkezik, ami a nézőt egy képzeletbeli utazásra viszi, van eleje, közepe, és vége.
  • A koreográfia pontosan mesélje el a kiválasztott történetet.
  • Valamennyi táncstílus megengedett, keverhető.
  • A koreográfiát ötletre, és kreativitásra kell alapozni, melyet látványos kosztümök, erőteljes előadás, és kifejezésmód egészít ki.
  • Nincs korlátozás, minden táncstílus engedélyezett, ami lehet balett, showtánc, akrobatikus tánc, street dance vagy akár ezek keveréke is.
  • A felkészítők teljes koreográfusi szabadságot kapnak a kompozíció elkészítésében. Minimum létszám: 11 fő.

  • Emelések: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Színpadi kellékek: Engedélyezett az Általános Rendelkezésekben foglaltak szerint.
  • Díszlethasználat engedélyezett!
  • Akrobatika engedélyezett, korlátozás nincs, de nem dominálhat az akrobatikus jelleg!

EGYSÉGEK:


Csak Formáció: (min. 11 fő!)


  • 7-16 évesek
  • 16 év felettiek

 

A szabályzatot írta: Király Béla, a(z) UPDF megálmodója, és versenyigazgatója.

 

Jelen versenyszabályzat 2021.05.10-től visszavonásig érvényes!

 

 

 

 


Pár gondolat a jó versenykoreográfia elkészítéséhez

Egy nyerő versenykoreográfia a zeneválasztással indul. Fontos, hogy az adott versenyző korához és egyéniségéhez megfelelő zenét válasszunk. Sok zenét, sok ötletet használtak már, ezért nagyon nehéz újat hozni, de nem lehetetlen. Próbáljunk kicsit elrugaszkodni a megszokott sémáktól és több időt szánni a zene keresésére, kiválasztására. Ajánlatos régebbi zenéhez visszanyúlni vagy esetleg egy-egy zenének instrumentális verzióját megkeresni. Izgalmasak lehetnek még a hangszerekkel feljátszott akusztikus zenék is.



A zene vágásánál figyeljük oda, hogy a zenének legyen felépítése, íve. Sok esetben a zenéket rosszul vágják és itt-ott lemaradnak ütemek, amik sokat levesznek az összhatásból. Továbbá fontos, hogy a zenének legyen vége, ne csak egy lehalkított verzió esetleg egy elvágott zene legyen.


A koreográfia összeállításnál figyeljük oda a zenei hangsúlyokra és a zenei ívek váltására (verze, refrén, kiállások stb.) A zene megmondja mit csináljunk és a koreográfia teljesen más dimenzióba kerül abban az esetben ha szoros kapcsolatot ápol a zenével! A koreográfia összeállításánál vegyük figyelembe a zenei stílust, ami meghatározza a tánc stílusjegyeit is, amiket használnunk kell az adott részekben! Sok esetben tapasztaljuk, hogy pl. latin zene használatánál, a felkészítők nem figyelik, hogy szamba, cha cha cha, vagy akár jive zenét használnak és nem a zenére passzoló stílusjegyeket használnak a mozdulatok összeállításánál.


Egy jó koreográfia gördülékeny és folyamatos, megállásokat csak indokolt zenei kiállás esetén használjatok. Ne felejtsétek el, hogy a produkciókat minimum 10 x 10-es területen kell bemutatni. Gondolkodni kell a térhasználatban is, ugyanis a művészihatás bírók erre egy külön pontszámot adnak. Használjatok átlókat, íves haladásokat, körbe haladást és próbáljátok a területet betáncolni. Nem kötelező minden sarokba bemenni, de látszódjon hogy a koreográfia tudatosan van felépítve a térhasználat szempontjából is.


Duók, triók, csapatok, formációk esetében fontos a partnerkapcsolat és az együttműködés is a koreográfián belül. Ennek hiányában olyan, mintha több egyént látnánk egymás mellett. Eredeti átvezetések, emelések, alakzatváltások és partrnerkapcsolatok teszik igazán színessé ezeket a koreográfiákat!


Amennyiben történetet, vagy életérzést meséltek el, fontos hogy az egész produkció alatt ez a történet menjen végig és ne csak az elején és a végén találkozzunk valójában a választott karakterrel!


Művésziesség pontozásánál fontos szempont, hogy ne túlzott előadásmódot lássunk, hanem egy természetes belülről fakadó érzést közvetítsen a versenyző. Sok versenyzőnél nehéz elérni, hogy bátrabb legyen a színpadon, de akkor sem szabad ráerőlteteni előre megtervezett arckifejezéseket, grimaszokat. Az előadásmód nem merül ki a versenyző arcával. Egy táncos az egész testével, mozdulataival is közvetít.


Akrobatikus kategóriában nagyon fontos a táncos jelleg. A koreográfia nem hasonlíthat más rokonsport szabályzatának koreográfiáira. Ez egy táncverseny és ezt mi nagyon fontosnak tartjuk. Az elemek nem törhetik meg a koreográfia folyamatosságát, nem az elemek nehézségéről kell, hogy szóljanak ezek a koreográfiák, hanem egy ötvözött akrobatikus táncot kell bemutatni.


A művészihatás bírók külön pontszámmal értékelik minden koreográfiában a tánctartalmat. Ezt a pontszámot pontosan azért hoztuk, hogy a táncról szóljanak a produkciók és ne gimnasztikus, esetleg tornászos produkciókat lássunk.